piątek, 17 maja 2019

Spacer nad Kanałem Bydgoskim.






W niezwykle krótkim czasie, w latach 1773 - 1774 (w ciągu 18. miesięcy) z rozkazu Fryderyka Drugiego przekopany został Kanał Bydgoski. Stanowił niezwykłe osiągnięcie inżynieryjne.
Kanał ma 26,77 km długości. Łączył Bydgoszcz z Nakłem n/Notecią, a przede wszystkim łączył dorzecza Wisły z Odrą. Odegrał wielką rolę w transporcie wodnym. Spławiano nim drewno z Rosji i Królestwa Kongresowego do Cesarstwa Niemieckiego. Na przełomie dziewiętnastego i dwudziestego wieku kanał obsługiwało 3000 flisaków!
Do roku 1970 Kanał Bydgoski płynął przez śródmieście Bydgoszczy.
Dziś kanał płynie pod ulicami i rondem. Ilustruje to moje ostatnie zdjęcie, na nim widać rurę, którą kanał wpływa pod ziemię.

Wczesną wiosną fotografowałam Kanał Bydgoski spacerując.

9 komentarzy:

  1. Kiedyś spacerowaliśmy nad Notecią i kawałek lasem, trasa była krótka, ale malownicza, takie kanały to solidne budowle!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wzdłuż kanału są ścieżki spacerowe i rowerowe. Wygodnie i ładnie.
      Pozdrawiam bardzo serdecznie.

      Usuń
  2. Byłam kiedyś w Bydgoszczy, ale jedyne co pamiętam to hotel w centrum miasta i straszliwe hałasowanie tramwajów- nie była to era tramwajów cichobieżnych.
    Z punktu widzenia feng shui krajobrazu skierowanie kanału pod ziemię było błędem- taki kanał płynący w środku miasta jest dla niego korzystny, daje otoczeniu lepszą atmosferę i energię.Ale to już w Polsce nikogo nie obchodzi. Ładne te tereny nad kanałem, naprawdę szkoda, że część z nich zniknęła.
    W Seulu w pewnym okresie pokryto płynący przez miasto strumień tunelem, który stał się jezdnią. Po iluś latach na skutek porad dobrych geomantów tunel usunięto, strumień znów płynie środkiem miasta, zrobiono nad nim teren spacerowy i wg. wszystkich miasto stało się lepsze do mieszkania, odzyskało swa dawną korzystną dla mieszkańców energię. Ale kto dziś w Polsce wie co to jest geomancja i jakie ma znaczenie dla człowieka?
    Miłego;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, też nie znam się na sztuce feng shui. Wiem na pewno, że to co stworzyła natura jest dla nas najlepsze. Też bym wolała płynący kanał przez miasto. Pozdrawiam bardzo serdecznie.

      Usuń
  3. Nigdy nie byłam w Bydgoszczy.
    Więć najwyzszy czas się tam wybrać.
    :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Bydgoszczy coraz ładniej. Warto przyjechać. Twoją artystyczną duszę na pewno wiele zachwyci!
      Pozdrawiam bardzo serdecznie.

      Usuń
  4. Ładne zdjęcia, trochę ciekawostek, o których nie miałam pojęcia, i kawałek historii - to, co lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miło mi, że się podobało. Pozdrawiam bardzo serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Byłam kiedyś w Bydgoszczy. Bardzo ciekawa architektura. Podobało mi się bardzo. Zdaję się że widziałam ten kanał.

    OdpowiedzUsuń